Nejčastější dotazy zákazníků

Kdy začíná a končí otopné období, kdy se zahájí vytápění?

Topná sezóna, resp. otopné období trvá od 1. září do 31. května.
Pravidla pro vytápění stanovuje vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 194/2007 Sb. Ta uvádí, že dodávky tepla v otopném období jsou zahájeny, pokud průměrná denní teplota venkovního vzduchu v příslušném místě nebo dané lokalitě poklesne pod +13 °C, a to ve dvou po sobě následujících dnech. Podmínkou je též, že dle vývoje počasí nelze očekávat zvýšení této teploty v následujících dnech. Pro výpočet se využívá průměru stanoveného ze čtyř denních teplot získaných v různých částech dne.
V otopném období se dodávky tepla přeruší, pokud průměrná denní teplota venkovního vzduchu vystoupí nad +13 °C ve dvou po sobě následujících dnech a podle vývoje počasí nelze očekávat snížení této teploty ani pro další dny. Při opětovném poklesu venkovních teplot vzduchu pod +13 °C se vytápění obnoví. Jedná se o automatický režim sledování teplot.

Proč naše radiátory v noci netopí nebo topí výrazně méně a proč neteče v noci teplá voda?

Jedná se o noční útlum, který upravuje již výše zmíněná vyhláška č. 194/2007 Sb. Noční útlum je stanoven v době od 22.00 do 6.00 hodin, jedná se o omezení nebo krátkodobé přerušení vytápění obytných místností, a v neprovozní době ostatních prostor do té míry, aby byl dodržen požadavek tepelné stability místnosti.
V případě dodávky teplé vody se jedná v době nočního útlumu o plné přerušení ohřevu teplé vody. Noční útlum je vždy uplatňován na přání zákazníka.

Každá výměníková nebo domovní předávací stanice funguje v automatickém režimu a dodávku tepla do vytápěných ploch reguluje na základě teploty venkovního vzduchu. V případě nárůstu venkovní teploty regulace automaticky snižuje teplotu vody v otopné soustavě, případně dojde k vypnutí oběhového čerpadla. To se nejvíce projevuje v tzv. přechodném období, kdy jsou v ranních hodinách nízké teploty venkovního vzduchu a během dne narůstají. Dochází tak k denním útlumům vytápění a snižování teploty radiátoru.

Nabízí se tedy otázka, zda je možno nějak upravovat útlum vytápění.

S každým odběratelem tepla má Teplárna Strakonice, a.s. uzavřenou smlouvu na dodávky tepla, která odpovídá podmínkám vyhlášky č. 194/2007 Sb. Jestliže je odběratelem tepla vznesen požadavek na úpravu nastaveného útlumu, bude mu vyhověno, pokud to umístění objektu a systém jeho připojení umožňuje. Jedná se tedy o individuální posouzení úpravy nastaveného útlumu. Změnu lze provést pro daný objekt odběru tepla, a nikoliv pro jednotlivé bytové jednotky v objektu. Technologie teplárny nedodává tepelnou energii do jednotlivých bytů, pouze do objektu jako celku. O úpravu útlumu vytápění tedy vždy žádá oprávněná osoba (předseda SVJ, výbor SVJ, energetik společnosti, správce…), písemnou formou a jednotně za celý objekt.

Názorný příklad: Smlouva je uzavřena mezi SVJ, podepsána předsedou výboru společenství a Teplárnou Strakonice, a.s., proto i oprávněný předseda za celé společenství žádá o úpravu nastavení útlumu vytápění.

Zaměstnanci oddělení odbytu tepla teplo@tst.cz se vždy snaží dohodnout se zákazníky podmínky tak, aby byli spokojeni všichni uživatelé. Ani ideálně nastavené podmínky však nemusí vést k vyřešení všech problémů. Jsou zde i další exogenní faktory ovlivňující vytápění, které jsou na dodavateli tepelné energie nezávislé, jako například subjektivně odlišné vnímání teploty i v rámci jedné bytové jednotky, zásahy do otopné soustavy v domě či v některém z bytů (nutné rekonstrukční či renovující opravy způsobující mnohdy zavzdušnění trubního systému), či nefunkční termoregulační ventil komplikující ohřev radiátoru.


Mohu si zatopit kdykoliv chci bez ohledu na roční období?

Pokud je to technologicky možné a současně dle vyhlášky č. 194/2007 Sb. požádají 2/3 koncových zákazníků konkrétního rozvodného sytému písemnou formou, lze si přitopit i mino topnou sezónu.
Jak ovlivnit teplotu vody z kohoutku?
Teplota tekoucí vody z kohoutku je, stejně jako teplo do radiátoru, ovlivněna nastavením v předávací výměníkové stanici a určuje si ji SVJ dle svého požadavku. Postupuje se stejně jako u útlumu dodávek tepelné energie. Oprávněná osoba za objekt požádá o změnu teploty ohřevu vody. I zde možnosti upravuje vyhláška č. 194/2007 Sb., jedná se o nastavení teploty dodávané vody v rozmezí 45–60°C.


Kde lze najít podmínky dodávek tepelné energie a další důležité dokumenty?

Veškeré potřebné údaje včetně obchodních podmínek, formulářů k nahlášení změn, přihlášky k odběru tepla / teplé vody lze najít na webových stránkách naši společnosti www.tst.cz. Na stránkách naleznete také podmínky připojení a případné informace o přerušení dodávek.
Rádi Vás přivítáme i osobně na adrese sídla naší společnosti, Komenského 59, Strakonice, kde Vám na obchodním oddělení dotyčný formulář předáme, a v případě potřeby také pomůžeme vyplnit.
Uvítáme i nahlášení jakýchkoli změn na naši emailovou adresu obchod@tst.cz.


Kdy bude zveřejněna cena tepla?

Cena tepla se zveřejňuje minimálně 30 dní před nabytím její účinnosti, a to na webových stránkách Teplárny Strakonice, a.s. (www.tst.cz), dále je uvedena na poslední faktuře zasílané před nabytím účinnosti změny ceny, a rádi ji sdělíme na vyžádání.


Možnost platby na pokladně?

Vyúčtování je možné uhradit na pokladně ve 3. patře administrativní budovy Teplárny Strakonice, a.s., na adrese Komenského 59, Strakonice, v úředních hodinách:
• Pondělí 10.00 – 12.00
• Středa 10.00 – 12.00
Úhrada vyúčtování je možná pouze v hotovosti.


Co mám dělat, když netopím?

Pokud zjistíte, že Vám netopí radiátor, je dobré zeptat se také souseda (nejlépe na druhé stoupačce v domě, pokud ji máte). Jedná se o první zjištění, zda se nejedná o závadu pouze na Vašem radiátoru, či na stoupačce.
Vliv na chladný radiátor můžou mít i povětrnostní vlivy, kdy teplota venku již dva dny neklesla pod +13 °C a předpověď ochlazení neočekává. Přestože je to v topné sezóně, automatická regulace vytápění omezila, nebo zcela odstavila do doby, než teplota venkovního vzduchu opět klesne. Jak již bylo zmíněno v jednom z předešlých dotazů, jedná se o útlum vytápění dle vyhlášky č. 194/2007 stanovené Ministerstvem průmyslu a obchodu.
Netopí-li radiátor(y) ani sousedovi a teplota venkovního vzduchu je pod vyhláškou určenými stupni, pak volejte teplárnu.
Pokud by byla závada jen na Vašem radiátoru, může se primárně jednat o jeho zavzdušnění. Jiným případem je také závada na termoregulačním ventilu, kdy dojde k uvolnění nečistot, které mohou způsobit nehybnost jehly uvnitř ventilu. V tomto případě se jedná o závadu s možností lehké opravy, kdy po sundání hlavice lze jehlu uvolnit a funkčnost ventilu je obnovena.


Co když neteče teplá voda?

Ujistěte se, že se nejedná o útlum na ohřevu teplé vody či o zavzdušnění na rozvodu teplé vody, k odvzdušnění postačí odpuštění v nejvyšším patře. Poté volejte teplárnu.


Jak řešit poruchu?

Pokud odběratel zjistí méně závažnou poruchu (netopí, neteče teplá voda), může jí nahlásit na webových stránkách www.tst.cz přes formulář Nahlásit poruchu, který je hned v úvodu na hlavní stránce.
Pro hlášení vážnějších poruch (ohrožení majetku či zdraví) slouží 24/7 pohotovostní linka, kde po nahlášení personál kontaktuje pohotovostního technika, který bezodkladně reaguje. Číslo na pohotovostní linku je 383 318 313.
Závady, které jsou v kompetenci Teplárny Strakonice, a.s. a kde není vyžadována součinnost odběratelů či třetích stran, jsou řešeny v prioritním režimu. Pokud se závada nenachází na technologii teplárny, rádi vyjdeme zákazníkovi vstříc pomocí odstávky, součinností během opravy nebo programem Zákaznický servis.
Program Zákaznický servis je služba, kterou si zákazníci mohou sjednat u Teplárny Strakonice, a.s. pro činnosti týkající se vytápění nebo ohřevu teplé vody. Tato služba je zpoplatněna dle aktuálního ceníku, termíny se řídí chronologicky dle pracovní vytížeností a rozpracovanosti. Na místo prací dorazí technik, který vypracuje cenovou nabídku a po odsouhlasení objednatelem dojde k realizaci.


Jak vyřídit reklamace?

Reklamaci je možné oznámit na obchodním oddělení Teplárny Strakonice, a.s., a to buď osobně v 1. patře administrativní budovy v Komenského ulici 59, Strakonice, nebo formou zaslání e-mailu na adresu obchod@tst.cz.